
Kurssin kansikuvan on toteuttanut Emma Julkunen.
Johdanto
Pelinkehityksen alkeet -kurssi johdattaa sinut pelien kiehtovaan maailmaan ja opastaa ensimmäisen opetuspelimme rakentamiseen alusta loppuun. Aloitamme tutustumalla siihen, mitä pelit ja videopelit oikeastaan ovat, sekä millaisia taitoja ja tekijöitä pelien kehittäminen vaatii.
Kurssin päätavoitteena on perehdyttää sinut peliohjelmoinnin perusteisiin Lua-ohjelmointikielen ja Solar2D-pelimoottorin avulla. Näissä kahdessa riittää jo runsaasti uutta opittavaa, joten keskitymme tällä kurssilla nimenomaan niihin ennen kuin siirrymme muihin pelinkehityksen osa-alueisiin.
Sisältö
Tässä kurssissa käymme läpi:
- pelien ja videopelien peruskäsitteet sekä pelinkehityksen taustaa,
- Lua-ohjelmointikielen perusteet,
- Solar2D-pelimoottorin käyttö ja sen keskeiset ominaisuudet,
- ensimmäisen pienen opetuspelin, ”Nopeustesterin”, suunnittelu ja toteutus.
Curriculum
- 8 Sections
- 51 Lessons
- Lifetime
Expand all sectionsCollapse all sections
- SisältöKurssin sisältö.1
- Pelit ja pelinkehitysLyhyt johdanto peleihin ja niiden kehittämiseen.5
- Lyhyesti ohjelmoinnistaLyhyt johdanto ohjelmointiin.6
- Lyhyesti Solar2D:stäLyhyt kuvaus Solar2D-pelimoottorista.5
- Ohjelmointi LuallaKokoelma lyhyitä ohjelmointiharjoituksia Lualla.25
- 5.1Yleistä Lua-ohjelmointikielestä5 Minutes
- 5.2Koodin kommentointi7 Minutes
- 5.3print() ja type()7 Minutes
- 5.4Muuttujat8 Minutes
- 5.5nil4 Minutes
- 5.6Boolean6 Minutes
- 5.7number15 Minutes
- 5.8string20 Minutes
- 5.9function20 Minutes
- 5.10table30 Minutes
- 5.11Varatut nimet ja symbolit5 Minutes
- 5.12Koodilohko (block)12 Minutes
- 5.13Muuttujien näkyvyys (scope)15 Minutes
- 5.14global vs local10 Minutes
- 5.15Aritmeettiset operaattorit10 Minutes
- 5.16Vertailuoperaattorit5 Minutes
- 5.17Ehtolauseet (conditional statements)12 Minutes
- 5.18Loogiset operaattorit12 Minutes
- 5.19Kolmiosainen operaattori (ternary)7 Minutes
- 5.20Toistorakenteet (loops)30 Minutes
- 5.21Moduulit (modules)10 Minutes
- 5.22Muistinhallinta4 Minutes
- 5.23Oikeaoppisen koodin kirjoittaminen Luassa12 Minutes
- 5.24Koodin optimointi7 Minutes
- 5.25Ohjelmointi5 Questions
- Peli: NopeustesteriKurssin opetuspelin kehittäminen.9
- 6.2Luodaan uusi projekti5 Minutes
- 6.3Sisältöalue (content area)10 Minutes
- 6.4Projektiasetukset ja simulaattori5 Minutes
- 6.5Luodaan pelinappula12 Minutes
- 6.6Luodaan useita pelinappuloita10 Minutes
- 6.7Erotellaan data ja toiminnallisuus20 Minutes
- 6.8Lisätään pelin gameplay loop30 Minutes
- 6.9Tehdään pelistä uudelleenpelattava26 Minutes
- 6.10Pelin pisteytys ja loppuhiominen20 Minutes
- YhteenvetoYhteenveto kurssin sisällöstä.1
- KotitehtävätKurssin kotitehtävät.1

