
Kurssin kansikuvan on toteuttanut Emma Julkunen.
Johdanto
Pelisuunnittelu ja prototyypittäminen -kurssi johdattaa sinut pelisuunnittelun ytimeen ja opettaa, miten ideoista tehdään konkreettisia kokeiluja, eli prototyyppejä. Kurssilla tutustumme pelisuunnittelun perusperiaatteisiin, gameplay looppeihin ja pelimekaniikkoihin sekä siihen, miten pelaajien odotukset ja kokemukset vaikuttavat pelin suunnitteluun.
Tämän jälkeen siirrymme prototyypittämiseen: opit, mitä prototyypit ovat, miksi niitä tehdään ja miten niitä voidaan käyttää pelin kehityksen ohjaamiseen. Harjoittelemme myös iterointia eli pelin jatkuvaa parantamista kokeilujen ja testauksen avulla.
Kurssin aikana käsittelemme lisäksi pelitestausta: miten testaus tehdään, millaisia testauksen muotoja on olemassa ja miten pelaajilta saatu palaute kannattaa hyödyntää. Lopuksi rakennamme yhdessä uuden opetuspelin, ”Fysiikka pallo”, jonka avulla pääset soveltamaan oppimaasi käytännössä.
Sisältö
Tässä kurssissa käymme läpi:
- pelisuunnittelun perusteet: miksi pelaamme pelejä, pelisuunnittelun periaatteet ja pelimekaniikat,
- gameplay loopit ja pelimekaniikat, sekä niiden merkityksen ja sen, miten ne ohjaavat pelaajan kokemusta,
- prototyypit: mitä ne ovat, millaisia muotoja niillä on ja miksi ne ovat pelinkehityksen kannalta välttämättömiä,
- iteroinnin ja oppimisen: miten pelistä tehdään parempi kokeilujen ja toistojen avulla,
- pelitestaamisen: testauksen tyypit, menetelmät, työkalut ja pelaajapalautteen hyödyntäminen,
- uuden opetuspelin ”Fysiikka pallo” suunnittelu ja toteutus,
- GitHubin käytön perusteet peliprojektien tallentamiseen ja jakamiseen.
Curriculum
- 8 Sections
- 35 Lessons
- Lifetime
- SisältöKurssin sisältö.1
- Pelisuunnittelun perusteetJohdatus pelisuunnittelun perusteisiin.10
- 2.1Pelisuunnittelu yleisesti5 Minutes
- 2.2Miksi pelaamme pelejä?5 Minutes
- 2.3Pelisuunnittelun periaatteet6 Minutes
- 2.4Pelisuunnittelun peruspilarit6 Minutes
- 2.5Gameplay loop12 Minutes
- 2.6Pelimekaniikat10 Minutes
- 2.7Pelaajien odotukset ja palaute pelaajille5 Minutes
- 2.8Pelituntuma ja toivottu käyttäjäkokemus6 Minutes
- 2.9Designin selkeys ja sen tarkoituksenmukaisuus5 Minutes
- 2.10”Itsestäänselvyydet” peleissä6 Minutes
- PrototyypittäminenJohdatus prototyypittämiseen.4
- PelitestausJohdatus pelitestaukseen.5
- Peli: Fysiikka palloKurssin opetuspelin kehittäminen.9
- 5.1Luodaan uusi projekti8 Minutes
- 5.2Luodaan pallo ja taso15 Minutes
- 5.3Tehdään pallosta liikuteltava15 Minutes
- 5.4Lisätään peliin maali10 Minutes
- 5.5Lisätään helppo reset-mekaniikka35 Minutes
- 5.6Lisätään peliin ääniefektit15 Minutes
- 5.7Lisätään esteitä ja pisteytys30 Minutes
- 5.8Dynaaminen UI10 Minutes
- 5.9Peliprototyypin jatkaminen10 Minutes
- GitHub-tehtäväKurssin GitHub-tehtävä.4
- YhteenvetoKurssin yhteenveto.1
- KotitehtävätKurssin kotitehtävät.1

