
Kurssin kansikuvan on toteuttanut Emma Julkunen.
Johdanto
Käyttäjäkokemus pelisuunnittelussa -kurssi syventää osaamistasi pelien suunnittelun näkökulmasta ja keskittyy erityisesti siihen, miten pelaaja kokee pelin. Käymme läpi, miten käyttöliittymä (UI) ja käyttäjäkokemus (UX) liittyvät pelisuunnitteluun, ja miten niiden avulla voidaan rakentaa selkeitä, saavutettavia ja mieleenpainuvia pelikokemuksia.
Kurssin tavoitteena on antaa sinulle käytännön työkaluja ja periaatteita, joiden avulla osaat suunnitella pelejä, jotka eivät ainoastaan toimi teknisesti, vaan myös tuntuvat pelaajasta intuitiivisilta, reiluilta ja palkitsevilta.
Sisältö
Tässä kurssissa käymme läpi:
- pelisuunnittelun jatkoteemoja, kuten The Door Problem, MDA-kehys ja GDD,
- pelaamisen psykologiaa, motivaatiota ja palkitsemista,
- käyttöliittymän (UI) ja käyttäjäkokemuksen (UX) perusteet, suunnitteluvaiheet ja saavutettavuuden,
- käytännön harjoituksia, joissa rakennamme korttipelin (Pokeri) ja sen käyttöliittymän,
- yhteisen peliprojektin ensimmäisen vaiheen, jossa kehität oman peli-ideasi.
Curriculum
- 7 Sections
- 41 Lessons
- Lifetime
Expand all sectionsCollapse all sections
- SisältöKurssin sisältö.1
- Pelisuunnittelun jatkoaJatkoa pelisuunnittelun perusteisiin.10
- 2.1”The Door Problem”10 Minutes
- 2.2MDA-kehys8 Minutes
- 2.3Game Design Document (GDD)10 Minutes
- 2.4Prosessikaaviot7 Minutes
- 2.5Erilaiset gameplay loopit6 Minutes
- 2.6Pelaamisen psykologia7 Minutes
- 2.7Motivaatio ja palkitseminen20 Minutes
- 2.8”Reiluus”12 Minutes
- 2.9Tieto, taito ja satunnaisuus20 Minutes
- 2.10Pelisuunnittelu (jatkoa)5 Questions
- UI & UXJohdatus käyttöliittymiin ja käyttäjäkokemukseen.15
- 3.1Mikä on UI ja mikä on UX?2 Minutes
- 3.2UI:n perusteet10 Minutes
- 3.3UI-suunnittelun vaiheet6 Minutes
- 3.4UX:n perusteet7 Minutes
- 3.5Ensivaikutelma ja aloituskokemus4 Minutes
- 3.6Mentaalimallit: mitä pelaajat odottavat10 Minutes
- 3.7UI & UX yhdessä4 Minutes
- 3.8UI & UX – oppia muiden ratkaisuista6 Minutes
- 3.9Wireframe ja prototypointi5 Minutes
- 3.10UX-periaatteet ja yleiset virheet5 Minutes
- 3.11Saavutettavuus15 Minutes
- 3.12Käytännön esimerkkejä15 Minutes
- 3.13Diegeettinen ja ei-diegeettinen käyttöliittymä3 Minutes
- 3.14Fyysiset käyttöliittymät3 Minutes
- 3.15UI & UX4 Questions
- Peli: PokeriKurssin opetuspelin kehittäminen.14
- 4.1Esisuunnittelu9 Minutes
- 4.2Projektin valmistelu ja materiaalit10 Minutes
- 4.3Luodaan korttien datarakenne8 Minutes
- 4.4Sekoitetaan pakka8 Minutes
- 4.5Jaetaan kortit5 Minutes
- 4.6Tarkistetaan pelaajan käsi30 Minutes
- 4.7Jaetaan koodi moduuleihin30 Minutes
- 4.8Pelin UI – Kortit35 Minutes
- 4.9Pelin UI – Pakka20 Minutes
- 4.10Pelin UI – Ohjetekstit10 Minutes
- 4.11Määritetään pelin vaiheet15 Minutes
- 4.12Animoidaan kortit60 Minutes
- 4.13Lisätään peliin voitot35 Minutes
- 4.14Lisätään peliin äänet25 Minutes
- Yhteinen peliprojektiOsallistujat ideoivat, kehittävät ja pitchaavat oman pelikonseptinsa ryhmälle.1
- YhteenvetoKurssin yhteenveto.1
- KotitehtävätKurssin kotitehtävät.1

