
Kurssin kansikuvan on toteuttanut Emma Julkunen.
Johdanto
”5 – Narratiivi ja pelitaide” -kurssi johdattaa sinut pelien tarinankerronnan ja visuaalisen ilmaisun ytimeen. Tutustumme siihen, miten pelin narratiivi rakentuu, millaisia valintoja kirjoittaminen ja tarinallisuus vaativat, sekä miten pelitaide tukee ja vahvistaa pelaajan kokemusta. Kurssin aikana opit yhdistämään tarinan ja visuaalisuuden niin, että ne muodostavat eheän ja merkityksellisen kokonaisuuden.
Kurssin päätavoitteena on antaa sinulle käytännön työkaluja narratiiviseen suunnitteluun ja pelitaiteen toteuttamiseen. Pääset harjoittelemaan sekä kirjoittamista että visuaalista suunnittelua, ja lopuksi rakennamme yhdessä oman visual novel -pelin, jossa pääset soveltamaan oppimaasi käytännössä.
Sisältö
Tässä kurssissa käymme läpi:
- narratiivisen suunnittelun ja kirjoittamisen perusteet,
- tarinan ja pelattavuuden suhteen sekä pelaajakeskeisen kerronnan,
- pelitaiteen keskeiset muodot, tyylit ja tekniset rajoitteet,
- värien, muotojen ja graafisen suunnittelun periaatteet,
- animaation ja hahmosuunnittelun perusteet,
- käytännön harjoituksena oman visual novel -pelin rakentamisen,
- yhteisen peliprojektin jatkamisen.
Curriculum
- 8 Sections
- 56 Lessons
- Lifetime
- SisältöKurssin sisältö.1
- Narratiivinen suunnittelu ja kirjoittaminenJohdatus narratiiviseen suunnitteluun ja kirjoittamiseen.17
- 2.1Yleistä narratiivisesta suunnittelusta ja kirjoittamisesta10 Minutes
- 2.2Pelin narratiivi10 Minutes
- 2.3Narratiivi vs pelattavuus20 Minutes
- 2.4Tarina vs pelaajakeskeisyys8 Minutes
- 2.5Kirjoittaminen peleissä10 Minutes
- 2.6Tarinan pääpiirteet ja luonnos6 Minutes
- 2.7Teema vs. agenda20 Minutes
- 2.8Konflikti4 Minutes
- 2.9Tarinan kannalta kriittiset kysymykset5 Minutes
- 2.10Tarinat kertovat henkilöistä25 Minutes
- 2.11Story engine4 Minutes
- 2.12Tarinankerronnan tärkein sääntö9 Minutes
- 2.13Tarinan rakenne20 Minutes
- 2.14Yleisiä virheitä kirjoittamisessa5 Minutes
- 2.15Säännöt ovat tehty rikottaviksi3 Minutes
- 2.16Case study: Florence60 Minutes
- 2.17Narratiivinen suunnittelu ja kirjoittaminen3 Questions
- PelitaideJohdatus pelitaiteeseen.19
- 3.1Ovatko pelit taidetta?3 Minutes
- 3.2Yleistä pelitaiteesta5 Minutes
- 3.3Pelitaiteen opettelu5 Minutes
- 3.4Tekniset rajoitteet10 Minutes
- 3.5Tekniset haasteet6 Minutes
- 3.62D pelitaidetyylejä6 Minutes
- 3.7Pikselitaide6 Minutes
- 3.8Tekoäly ja pelitaide7 Minutes
- 3.9Pelitaide ja pelisuunnittelu10 Minutes
- 3.10Konseptitaide ja mood boardit4 Minutes
- 3.11Graafisen suunnittelun periaatteet12 Minutes
- 3.12Värien käyttö15 Minutes
- 3.13Muotojen käyttö5 Minutes
- 3.14Hahmosuunnittelu6 Minutes
- 3.15Piirustusharjoitus15 Minutes
- 3.16Animaatio yleisesti8 Minutes
- 3.17Frame rates8 Minutes
- 3.18Animaation 12 periaatetta12 Minutes
- 3.19Pelitaide3 Questions
- Peli: Visual novelKurssin opetuspelin kehittäminen.16
- 4.1Esisuunnittelu ja pelin pohjustaminen12 Minutes
- 4.2Yleisesti Composerista6 Minutes
- 4.3Lisätään Composer12 Minutes
- 4.4Luodaan menu scene30 Minutes
- 4.5Luodaan Music on/off-nappi15 Minutes
- 4.6Developer-tila6 Minutes
- 4.7Yleisesti Twinestä5 Minutes
- 4.8Tutustutaan Twinen käyttöön20 Minutes
- 4.9Yleisesti Weaveristä3 Minutes
- 4.10Weaver tarinaformaatin ohjeet10 Minutes
- 4.11Luodaan game scene6 Minutes
- 4.12Käynnistetään tarinamoottori40 Minutes
- 4.13Kirjoitetaan tarina loppuun Twinessä15 Minutes
- 4.14Lisätään peliin puuttuvat narratiiviset toiminnallisuudet25 Minutes
- 4.15Buildataan peli laitteille5 Minutes
- 4.16Pelin jatkokehitys4 Minutes
- Yhteinen peliprojektiOsallistujat ideoivat, kehittävät ja pitchaavat oman pelikonseptinsa ryhmälle.1
- GitHub-tehtäväKurssin GitHub-tehtävä.2
- YhteenvetoKurssin yhteenveto.1
- KotitehtävätKurssin kotitehtävät.1

