Kuvaus: Ensimmäisessä virallisessa oppimismoduulissa kerrataan nopeasti alkuun mitä Roso Games-projekti tarkalleen ottaen on ja mitä se ei ole. Tämän jälkeen käsitellään lyhyesti oppimisjärjestelmästä löytyvien oppimismoduulien rakennetta ja niiden kulkua, sekä erilaisia ajatuksia opiskelusta, motivaatiosta ja sinulle tarjolla olevasta tuesta. Luomme myös vähän pohjaa peleille, pelinkehitykselle ja pelinkehittäjille.
Tämän oppimismoduulin päätarkoituksena on tutustuttaa osallistuja peliohjelmoinnin ja Solar2D-pelimoottorin perusteisiin. Näissä edellä mainituissa asioissa on jo niin paljon erilaista pientä opittavaa ja muistettavaa, että aloitamme muiden pelinkehitys taitojen opettelun vasta myöhemmissä oppimismoduuleissa.
Moduulin aikana kehittävä peli: Nopeustesteri
Curriculum
- 6 Sections
- 60 Lessons
- Lifetime
- Roso Games5
- Pelit ja pelinkehitys5
- Lua ohjelmointi ja Solar2D35
- 3.2Yleistä ohjelmoinnista10 Minutes
- 3.3Yleistä Lua-ohjelmointikielestä5 Minutes
- 3.4Yleistä Solar2D:stä2 Minutes
- 3.5Ohjelmoinnin opetteleminen2 Minutes
- 3.6Keskeisiä ohjelmoinnin termejä2 Minutes
- 3.7Uusi Solar2D projekti2 Minutes
- 3.8Devaus näkymä3 Minutes
- 3.9main.lua1 Minute
- 3.10Koodin kommentointi5 Minutes
- 3.11Muuttujat7 Minutes
- 3.12print() ja type()7 Minutes
- 3.13nil2 Minutes
- 3.14Boolean3 Minutes
- 3.15number3 Minutes
- 3.16string10 Minutes
- 3.17function20 Minutes
- 3.18table30 Minutes
- 3.19Varatut nimet ja symbolit5 Minutes
- 3.20Koodilohko (block)15 Minutes
- 3.21Muuttujien näkyvyys (scope)10 Minutes
- 3.22global vs local10 Minutes
- 3.23Aritmeettiset operaattorit10 Minutes
- 3.24Vertailuoperaattorit5 Minutes
- 3.25Ehtolauseet (conditional statements)30 Minutes
- 3.26Loogiset operaattorit10 Minutes
- 3.27Kolmiosainen operaattori (ternary)5 Minutes
- 3.28Toistorakenteet (loops)20 Minutes
- 3.29Moduulit (modules)10 Minutes
- 3.30Kirjastot (libraries)5 Minutes
- 3.31Muistinhallinta5 Minutes
- 3.32Oikeaoppisen koodin kirjoittaminen5 Minutes
- 3.33Virheet ja epäonnistumiset (debugging)7 Minutes
- 3.34Dokumentaatio ja tiedonhaku5 Minutes
- 3.35Koodin optimointi5 Minutes
- 3.36Ohjelmointi5 Questions
- Peli: Nopeustesteri10
- 4.1Pelimoottorin ja käyttöjärjestelmän tapahtumat7 Minutes
- 4.2Luodaan uusi projekti3 Minutes
- 4.3Sisältöalue (content area)10 Minutes
- 4.4Projektiasetukset ja simulaattori10 Minutes
- 4.5Luodaan pelinappula7 Minutes
- 4.6Luodaan useita pelinappuloita7 Minutes
- 4.7Erotellaan data ja toiminnallisuus20 Minutes
- 4.8Lisätään pelin gameplay loop30 Minutes
- 4.9Tehdään pelistä uudelleenpelattava25 Minutes
- 4.10Pelin pisteytys ja loppuhiominen15 Minutes
- Yhteenveto2
- Ohjelmointiharjoitusten vastaukset6